Kiedy wymienić opony na zimowe i jak sprawdzić, czy nadają się na kolejny sezon?

2023-11-09 22:27:10(ost. akt: 2023-11-09 22:34:01)   Artykuł sponsorowany
Zmiana opon letnich na zimowe to bardzo ważna czynność z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze. Opony to w końcu jedyny element pojazdu mający bezpośrednią styczność z podłożem. Właśnie dlatego musi on być dopasowany do aktualnie panujących warunków. Kiedy więc zamontować opony zimowe i w jaki sposób sprawdzić, czy nadają się na kolejny sezon?
Po czym poznać, że przyszedł czas na wymianę opon na zimowe?
Nie da się wskazać konkretnej daty mówiącej o tym, że przyszedł czas na wymianę opon. Decydujące znaczenie ma w tym przypadku pogoda, która bywa nieprzewidywalna i zaskakująca. Najlepszym wyznacznikiem momentu na zmianę opon na zimowe będzie jednak temperatura. Jeśli zacznie się ona utrzymywać na poziomie poniżej 7 stopni Celsjusza, może być to pora na wizytę u wulkanizatora. W takich warunkach mieszanka gumowa opon letnich gwałtownie twardnieje, na skutek czego tracą one swoje właściwości i nie zapewniają parametrów określonych przez producenta.

Warto także zwrócić uwagę na pory dnia, podczas których używany jest pojazd. Średniodobowa temperatura jest średnią między najniższą temperaturą w nocy, a najwyższą w dzień. Osoby korzystające z samochodu szczególnie w nocy i/lub nad ranem powinny zdecydować się na zmianę ogumienia wcześniej, ponieważ średnia temperatura jest wtedy niższa.

Nie warto czekać z wymianą opon na zimowe do ostatniej chwili, gdy spadnie już śnieg, a drogi pokryją się gołoledzią. Ma to negatywny wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Ponadto po gwałtownym spadku temperatur zwiększają się kolejki do wulkanizatora, więc lepiej zadbać o tę kwestię odpowiednio wcześnie. Przed zimą - kiedy ryzyko wypadków wzrasta - szczególnie ważne jest wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia, takiego jak ubezpieczenie NNW komunikacyjne i Assistance.


Jak sprawdzić stan opon zimowych przed sezonem?
Przed zamontowaniem zimowego ogumienia należy sprawdzić jego stan. Wówczas kierowca zorientuje się, czy opony nadają się do użytku po poprzednim sezonie. Według przepisów wymagana wysokość bieżnika to 1,6 mm. W warunkach zimowych jest to jednak wartość zbyt niska. Zalecana minimalna głębokość bieżnika opony zimowej to ok. 3-4 mm. Dyskwalifikujące są pęknięcia gumy znajdujące się na powierzchni ściany bocznej i bieżnika. Wtedy istnieje ryzyko, że opona nie wytrzyma obciążenia i pęknie w trakcie jazdy.
O skrajnym zużyciu opony świadczą widoczne drutówki. Duże niebezpieczeństwo stanowi także jazda z guzami na ścianie bocznej lub bieżniku. Kolejny czynnik, na który należy zwrócić uwagę, to wiek opony zapisany w kodzie DOT. Jeśli od czasu produkcji upłynęło ponad 10 lat, nie wolno użytkować opony, nawet gdy bieżnik jest w dobrym stanie. Podczas zakładania opon zimowych trzeba dodatkowo zwrócić uwagę na stan zdejmowanych opon letnich. Ich zła kondycja może wskazywać na konieczność natychmiastowej utylizacji, bez czekania do kolejnego sezonu.


Korzyści płynące ze zmiany opon na zimowe
Ogumienie zimowe poradzi sobie lepiej z niskimi temperaturami, śniegiem, błotem pośniegowym oraz lodem. Właśnie dlatego należy zmienić opony jeszcze przed nadejściem ciężkich warunków. Jeśli spadnie śnieg, jazda na oponach letnich będzie bardzo niebezpieczna, a gdy drogi są nieodśnieżone - praktycznie niemożliwa. Ogumienie zimowe powstaje z mieszanek gumowych bogatych w krzemionkę. Cechują się właściwościami gwarantującymi maksymalne parametry i odpowiedni poziom elastyczności dostosowany do niskich temperatur. Potrafią wgryzać się w śnieg i uwalniać od niego, na skutek czego pracują nieustannie z maksymalnie dużą powierzchnią styku. Droga hamowania opon letnich może być nawet o 30% dłuższa niż zimowych. Dbałość o odpowiednie modele to więc inwestycja w bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego, a także w większy komfort jazdy. 


Czy opony całoroczne mogą zastąpić zimowe?
Opony całoroczne to bez wątpienia oszczędność czasu i pieniędzy kierowców. To swojego rodzaju kompromis, jednak niekoniecznie zapewni kierowcom wszystko to, co ogumienie zimowe. Nie ma możliwości stworzenia opon idealnych zarówno dla temperatury 30 stopni Celsjusza, jak i -20 stopni Celsjusza. Modele całoroczne mogą sprawdzić się wtedy, kiedy pojazd jest użytkowany głównie w mieście, na drogach utrzymanych w dobrym stanie. Mogą zostać zastosowane również w sytuacjach, gdy pojazd robi małe przebiegi, jest pojazdem zapasowym lub służy do dojazdów wyłącznie do pracy lub szkoły. W innych przypadkach lepiej jest stosować opony dedykowane konkretnej porze roku.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5