Generacja X w sieci – co kupuje, ile wydaje i jakie ma plany na przyszłość?

2023-06-14 21:49:37(ost. akt: 2023-06-16 15:22:42)
Zakupy przez internet robi w naszym kraju 77% użytkowników sieci, a są wśród nich przedstawiciele wszystkich generacji – od nastolatków do konsumentów po 50-tce¹. Jedną z tych najaktywniejszych pod względem zamawiania produktów w sieci jest pokolenie X, a więc osoby w wieku 40-50 lat – stanowią 34% wszystkich e-kupujących¹. Co kupują, ile wydają i jakie są ich plany na przyszłość?
Co kupuje i ile wydaje na zakupy przez internet generacja X?
Generacja X kupuje online przede wszystkim w polskich sklepach internetowych², a jej przedstawiciele dość jednogłośnie uważają, że rodzimy rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż ten zagraniczny³.
Które kategorie produktów pokolenie X kupuje online najchętniej? Jak wykazało badanie firmy Gemius, na pierwszym miejscu znajduje się odzież – zamawia ją aż 72% przedstawicieli tej generacji⁴. Nieco mniejszą popularnością cieszą się wśród nich obuwie, kosmetyki i perfumy, książki, płyty i filmy, sprzęt RTV/AGD oraz produkty farmaceutyczne⁴. Warto dodać, że pokolenie X, częściej niż przedstawiciele innych generacji, kupuje w internecie obuwie, kosmetyki, różnego rodzaju sprzęty (w tym RTV/AGD, mobilne i komputerowe) oraz produkty farmaceutyczne⁴.
Na co reprezentanci generacji X wydają najwięcej, robiąc zakupy przez internet? Na odzież, obuwie oraz artykuły spożywcze (około 200 zł miesięcznie) i pod tym względem nie różnią się znacząco od reprezentantów innych grup wiekowych⁵. Warto jednak zauważyć, że większe kwoty przeznaczają na książki, płyty i filmy (101 zł miesięcznie), a mniej płacą przede wszystkim za kosmetyki i perfumy (137 zł miesięcznie) oraz sprzęt RTV/AGD (1024 zł w skali półrocza)⁵.
Generacja X a plany zakupowe na przyszłość
O ile aktualnie największą popularnością wśród osób z pokolenia X robiących zakupy w sieci cieszą się odzież, obuwie oraz kosmetyki i perfumy, o tyle w przyszłości zamierzają one stawiać na nieco inne kategorie produktów i usług⁶. Przede wszystkim planują częściej rezerwować podróże oraz zamawiać online bilety do kin i teatrów⁶.
Przedstawiciele tej generacji twierdzą również, że w przyszłości częściej kupować będą sprzęt RTV/AGD i komputerowy, różnego rodzaju multimedia (w tym aplikacje czy e-booki) oraz materiały budowlane i wykończeniowe⁶.
Visa Mobile – sposób na płatności online
Osoby należące do pokolenia X mogą korzystać z różnych metod płatności online, które pozwalają im szybko i wygodne finalizować zakupy przez internet. Jedną z tych cieszących się rosnącym zainteresowaniem wśród użytkowników jest Visa Mobile – rozwiązanie, które zapewnia e-konsumentom liczne korzyści⁷.
Przede wszystkim skorzystanie z niego nie wymaga podawania danych karty płatniczej i wprowadzania jakichkolwiek haseł w procesie płatności. Co więcej, opłacając zamówione produkty lub usługi, użytkownicy nie muszą przeklikiwać się przez wyskakujące okna i wypełniać wiele pól formularza. Mają przy tym pewność, że każda transakcja jest zabezpieczona przez Visa⁷.
Jak skorzystać z Visa Mobile?:

• uruchomić odpowiednią funkcję w mobilnej aplikacji bankowej lub pobrać oddzielną aplikację Visa w sklepie z aplikacjami dedykowanym konkretnemu systemowi operacyjnemu (listę banków, które dają dostęp do usługi, znaleźć można na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html – niektóre mogą wymagać aktualizacji)⁷;
• skonfigurować usługę, dodając kartę płatniczą Visa (robi się to tylko raz) oraz wprowadzając inne dane, jak numer telefonu czy adres e-mail⁷;
• dokonać płatności online za zakupy w internecie – w bramce płatniczej należy kliknąć w ikonę z tym rozwiązaniem, a następnie wpisać w wolne pole numer telefonu i zatwierdzić transakcję w aplikacji na smartfonie⁷.

Artykuł powstał na zlecenie Visa Europe Limited.
Bibliografia:

• Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 10
• Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 74
• Raport E-Izby Odpowiedzialny E-commerce 2021, s. 73
• Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 147
• Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 175-184
• Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 158-159
• VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 9.08.2022

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5