Konfekcjonowanie towaru - co to znaczy, kto za nie odpowiada?

2022-12-10 20:37:16(ost. akt: 2022-12-10 20:44:19)   Artykuł sponsorowany
Aby osiągnąć sukces w e-commerce w dzisiejszych czasach, nie wystarczy zadbać o wysokiej jakości towar. Równie ważne okażą się wszelkie czynniki związane z obsługą klienta, takie jak czas dostawy, bezpieczeństwo przesyłki czy polityka zwrotów. Na znaczeniu zyskują więc procesy logistyczne, które jeszcze niedawno były wręcz bagatelizowane. Należy do nich na przykład konfekcjonowanie produktów. Na czym polega i jak powinno wyglądać?
Konfekcjonowanie — co to znaczy?

Konfekcjonowanie towarów to proces ich pakowania i przygotowywania do sprzedaży bądź wysyłki. Obejmuje więc przede wszystkim:

etykietowanie asortymentu — umieszczanie dodatkowych informacji na towarze (takich jak między innymi tłumaczenia na inne języki, parametry techniczne, składy itd.),
nanoszenie oznaczeń — na przykład kodu kreskowego i innych symboli,
insertowanie — dodawanie gratisów, próbek lub materiałów reklamowych do przesyłek,
pakowanie produktów do kartonów za pomocą maszyn,
przepakowywanie — na przykład do opakowań reklamowych.

Konfekcjoner — kto to?

Konfekcjoner to osoba, która zajmuje się pakowaniem towarów w oparciu o sprecyzowane wytyczne. W zależności od specyfiki sklepu internetowego do jej obowiązków może należeć etykietowanie, insertowanie i przepakowywanie produktów, a także umieszczanie ich w opakowaniach zbiorczych na paletach czy obsługa specjalnych maszyn przeznaczonych do konfekcji.

Konfekcjonowanie towarów krok po kroku

Usługę konfekcjonowania można podzielić na dwa główne etapy. Pierwszy to picking, czyli odbiór towarów z magazynu i dostarczenie go do miejsca, gdzie będzie pakowany. Drugi to packing, a więc właściwy proces zabezpieczenia produktów i przygotowania ich do wysyłki. Każdy z tych etapów obejmuje jednak wiele drobnych kroków, które zależą od możliwości sprzedawcy i potrzeb klienta. Cały proces może więc wyglądać następująco:

1. Kompletacja zamówień.
2. Obróbka sprzedawanych materiałów (np. przycinanie na metry itd.).
3. Transport towaru do miejsca pakowania.
4. Wybór odpowiednich opakowań i wypełniaczy.
5. Pakowanie ozdobne (przy przesyłkach prezentowych).
6. Ewentualne przepakowywanie.
7. Etykietowanie i oznaczanie.
8. Dodawanie do przesyłek materiałów reklamowych.
9. Umieszczanie w opakowaniach dowodów zakupu.

Dlaczego konfekcjonowanie towaru jest tak ważnym procesem w branży e-commerce?

Konfekcjonowanie towaru może wydawać się mało istotną kwestią, ponieważ nie dotyczy bezpośrednio samego produktu. Stanowi jednak obszar, w którym bardzo łatwo zbudować (lub stracić) przewagę konkurencyjną. Współczesne sklepy internetowe powinny zwracać szczególną uwagę na to zagadnienie, ponieważ konsumenci stają się coraz bardziej świadomi, a ich potrzeby stale rosną.

Aby zagwarantować klientom satysfakcję i wyróżnić się na tle konkurencji warto więc zadbać o takie kwestie jak bezpieczne i estetyczne pakowanie przesyłek. To zresztą aspekt, z którego można uczynić dodatkową usługę (np. w przypadku pakowania na prezent) lub kanał marketingowy (poprzez dołączanie sampli czy ulotek). Konfekcjonowanie daje duże możliwości, a każdy ambitny właściciel sklepu internetowego powinien wykorzystać jego potencjał.

Jakie są koszty konfekcjonowania towaru?

Koszty konfekcjonowania produktów zależą od wielu różnych czynników. Na ceny wpływa przede wszystkim to, kto zajmuje się tym procesem. Jeśli sprzedawca przeprowadza go na własną rękę, często zapłaci więcej niż w przypadku outsourcingu. Zlecając konfekcjonowanie operatorowi logistycznemu, może natomiast obniżyć koszty, ponieważ są one rozkładane na wielu klientów.
Zakres cen usługi konfekcjonowania w centrum logistycznym również jest bardzo szeroki. Ostateczne koszty zależą między innymi od:

ilości i wagi towaru — w przypadku dużych i ciężkich produktów konieczne może okazać się użycie specjalistycznego sprzętu, a prace zajmują więcej czasu,
rodzaju użytych opakowań i wypełniaczy,
specjalnych życzeń klienta — firma logistyczna może świadczyć spersonalizowane usługi konfekcjonowania w oparciu o takie wytyczne jak sposób pakowania, rodzaj używanych opakowań, dodawane gratisy itp., co kosztuje oczywiście więcej.

Kiedy opłaca się zlecić konfekcjonowanie towaru firmie zewnętrznej?

Optymalizacja wydatków to nie jedyna zaleta outsourcingu konfekcjonowania. Stanowi on idealne rozwiązanie dla sprzedawców, którzy chcą zaoszczędzić nieco czasu, zyskując jednocześnie gwarancję wysokiej jakości usług. Jeśli czujesz, że przestajesz nadążać z pakowaniem towarów, klienci skarżą się na uszkodzone przesyłki lub szukasz sposobu na wybicie się na rynku, zastanów się nad skorzystaniem z pomocy doświadczonej firmy logistycznej.

Jakie są zalety korzystania z outsourcingu konfekcjonowania?

Zalety outsourcingu konfekcjonowania można mnożyć. To nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy, ale także:

• brak konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników,
• brak zapotrzebowania na przestrzeń do realizacji zamówień,
• dostęp do atrakcyjnych cenników kurierów współpracujących z operatorem,
• wysokiej jakości obsługa zamówień,
• skrócenie czasu realizacji zamówień i zwiększenie możliwości operacyjnych,
• bezbłędne zabezpieczanie przesyłek,
• możliwość magazynowania towarów w przestrzeni operatora,
• dostęp do dodatkowych usług, takich jak fulfillment i co-packing,
• gwarancja doskonałej organizacji i porządku w systemie.

Zlecenie konfekcjonowania zewnętrznej firmie logistycznej to najlepszy wybór dla dynamicznie rozwijających się sklepów internetowych. Jeżeli już przestajesz radzić sobie z samodzielną obsługą zamówień, ale jeszcze nie opłaca Ci się prowadzenie własnego magazynu i zatrudnianie personelu, zainteresuj się usługami doświadczonych operatorów!

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5