Polsk-grecka współpraca w Purdzie

2018-11-27 11:00:00(ost. akt: 2018-11-27 11:10:04)
dzieci, purda

dzieci, purda

Autor zdjęcia: archiwum

Purda\\\ Uczniowie poznają historię i matematykę, a przy okazji świat. W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Purdzie realizowany jest projekt Erasmusa, dzięki któremu w marcu pojadą do Grecji. A w maju grupa uczniów z Grecji przyleci do Purdy.
Chcemy pokazać naszym uczniom, że Warmia jest ciekawa — podkreśla Krystyna Izdebska, koordynatorka projektu Erasmusa. — W naszym projekcie biorą udział uczniowie klas VI nie tylko z Purdy, ale również ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Tyrnavous w Grecji. Przed nami wiele ciekawych wyzwań.

Dziś za to można powiedzieć, że nauka w szkole w Purdzie jest na światowym poziomie. I to dosłownie, bo właśnie tutaj realizowany jest kolejny ambitne przedsięwzięcie Erasmusa, które zakończy się w sierpniu 2019 roku. Na czym polega stworzony przez nich projekt „Uratować HISTORIĘ”? Ma rozwinąć ich kreatywność, podnieść kompetencje językowe i matematyczne oraz sprawić, że złapią bakcyla do nauki. Metody będą nieszablonowe, podobnie jak patroni projektu. A wśród nich jest Mikołaj Kopernik.

— To nie jest moja pierwsza współpraca ze szkołą w Grecji — przyznaje Krystyna Izdebska. — Wcześniej realizowałam projekt „eTwinning” — „Yes, I can! — motivation in the classroom”, który zajął pierwsze miejsce w ogólnopolskim konkursie. To zachęciło mnie, żeby pójść krok dalej i spróbować swoich sił w Erasmusie.
Udało się i już teraz realizowane są kolejne polsko-greckie lekcje. Oczywiście wykorzystujące nowoczesne technologie i pokazujące, że o historii i matematyce można ciekawie opowiadać.

— Chcemy zaprezentować naszym uczniom w jaki sposób nieszablonowe myślenie Kopernika czy starożytnych greckich filozofów, artystów wpłynęło na rozwój nauki, techniki i kultury, a także na naszą współczesność — tłumaczy Krystyna Izdebska. — 2018 rok jest rokiem dziedzictwa kulturowego. Zauważyłam, że nasze wycieczki szkolne prowadzą do innych, oddalonych miast w Polsce, a rzadko dotyczą naszej okolicy — Warmii. Chcemy pokazać, że Warmia też jest ciekawa. W dodatku to właśnie tu Kopernik dokonywał swoich obserwacji, pracował jako lekarz, ekonomista i kanonik. Był wybitnym matematykiem. Jego życie, odkrycia i osiągnięcia były inspiracją, by dzieci zobaczyły, w jak ciekawym regionie żyją. I przede wszystkim, aby od niego czerpały motywację do nauki matematyki.

Metody, by poznawały m.in. odkrycia Kopernika, też będą inne. Historię i dziedzictwo kulturowe czasów średniowiecza uczniowie będą poznawali w czasie wypraw do miejsc, które były związane z Mikołajem Kopernikiem. Ostatnio była to wycieczka do Fromborka. Potem, używając transmisji internetowej, połączyli się z kolegami w Grecji i — rozmawiając po angielsku — dzielili się swoimi wrażeniami. To dopiero początek, bo każda działanie projektowe ma być na bieżąco relacjonowane w formach, jakie daje współczesna technologia.

— Poszukamy wspólnie z uczniami i nauczycielami z Grecji, co łączyło Kopernika ze starożytnością, przyjrzymy się bliżej dawnej historii i kulturze, która pozostawiła swoje bezcenne ślady w naszych regionach, na Warmii i w Tesalii — dodaje Krystyna Izdebska.

W październiku nauczycieli z Purdy odwiedzili greccy pedagodzy. Wspólnie szkolili się z wdrażania innowacyjnych sposobów pracy i komunikacji, jakie daje platforma Office 365 dla edukacji. Nauczyciele z Purdy podzielili się swoim warsztatem pracy w trakcie otwartych lekcji z matematyki, przyrody, muzyki i języka angielskiego. Przekazali swoim partnerom pasję oraz ciekawość do wdrażania innowacji, nowych metod w nauczaniu, takich jak program geogebra czy metoda odwróconej klasy. W przyszłym roku uczniowie z Purdy pojadą do Grecji.

— Pod koniec marca lecimy do naszych partnerów w Grecji, gdzie uczestnicząc we wspólnych warsztatach, lekcjach oraz wycieczkach będziemy „ratowali HISTORIĘ od zapomnienia” — dodaje koordynatorka projektu. W maju grupa uczniów z Grecji przyleci do nas i wspólnie będziemy zwiedzali Olsztyn i Lidzbark Warmiński, ale w nowatorski sposób. Poznają historię w czasie questów czy grywalizacji, tzn. metod, które bardziej angażują. My już wcześniej takie poznawanie Fromborka przygotowaliśmy naszym uczniom, więc przygotowaliśmy specjalną grę, która przedstawiała ciekawe miejsca i ich historię.

W tej chwili trwa konkurs plastyczny „Pocztówka z mojej miejscowości”, w którym biorą udział wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej w Purdzie. Trzy projekty zostaną wydrukowane w odpowiednim nakładzie. Uczniowie z Grecji wyślą je do swoich rodzinnych domów w trakcie pobytu u nas.

A efekty projektu? Widać już dziś.
— Nauczyciele zauważyli, że nasi uczniowie są bardziej zaangażowani w naukę. W dodatku, aby móc dzielić się swoimi wrażeniami z rówieśnikami w Grecji, muszą posługiwać się językiem angielskim — wylicza Krystyna Izdebska. — Uczniowie nie tylko podniosą swoje kompetencje językowe czy z matematyki, ale też będą miały większą wiedzę o swoim regionie. Dodatkowo projekt jest częścią ich lekcji, więc nie muszą spędzać w szkole więcej czasu niż zwykle. A umiejętności, które teraz mają okazję zdobyć, z pewnością zaprocentują w przyszłości.
Katarzyna Janków-Mazurskiewicz
k.jankow@gazetaolsztynska.pl



Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Warmiaczka #2634373 | 83.18.*.* 30 lis 2018 07:59

    Serdecznie gratuluję pani K. Izdebskiej oraz pani Dyrektor. Nastał czas, że będziecie mogli państwo spokojnie pracować. Pozdrawiam

    odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5